مراقبت های بعد از هایفوتراپی

مراقبت های بعد از هایفوتراپی


روشهای غیرتهاجمی مختلفی برای جوانسازی پوست دور چشم وجود دارد، مانند استفاده از لیزر برای جوانسازی پوست و هایفوتراپی. هایفوتراپی یکی از روشهای غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست دور چشم است که با استفاده از امواج صوتی تمرکزیافته سلولهای پوست را تحریک میکند تا خود را بازسازی و جوانسازی کند. اگرچه هایفوتراپی یک روش ایمن و تقریبا بی خطر است اما لازم است تا برای حصول بهترین نتیجه پس از فرایند درمانی، مراقبت هایی صورت گیرد.

 

اقدامات قبل و بعد از هایفوتراپی

اقداماتی که قبل از هایفوتراپی میتوان انجام داد شامل موارد زیر است:

  • پوستی که دچار آفتاب سوختگی باشد قابل ترمیم با هایفوتراپی نیست بنابراین باید از پوست صورت به خوبی مراقبت کرد تا دچار سوختگی با پرتو آفتاب نشود.
  • از مصرف هر گونه ماده شیمیایی یا طبیعی که منجر به تحریک و یا ایجاد پاسخ التهابی در پوست میشود قبل از هایفوتراپی خودداری شود.
  • برخی آنتی بیوتیکها منجر به افزایش حساسیت پوست به نور آفتاب میشوند. از این رو لازم است تا افراد حداقل دو هفته قبل از هایفوتراپی از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده نکرده باشند.
  • در صورتی که فردی حداقل یک روز قبل از هایفوتراپی دارای علائم آنفلوانزا مانند گلودرد و تب باشد باید با پزشک خود در میان بگذارد. این علائم مانع انجام هایفوتراپی هستند و لازم است تا هایفوتراپی در افراد مبتلا به این علائم به تعویق بیفتد.
  • از مصرف مواد آرایشی و بهداشتی قبل از هایفوتراپی بپرهیزید. در صورتی که در روز هایفو از این مواد بر روی پوست صورت استفاده شده باشد ممکن است منجر به اختلال در فرایند هایفوتراپی شود.

 

مراقبت‌های بعد از انجام هایفو

مراقبت در برابر آفتاب

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب تا چند هفته بعد از درمان می‌باشد. معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که ۴ الی ۶ هفته بعد از جلسه‌ی درمانی زیر نور خورشید نروید و همچنین بهتر است همین توصیه را پیش از جلسه‌ی درمانی هم رعایت کنید تا پوست قبل از درمان نازک و حساس نباشد و همچنین نور خورشید می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز تیره شدن رنگ پوست شود.
علاوه بر این می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و موجب آفتاب سوختگی شود. برای محافظت از پوست خود می‌توانید از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
کرم‌های ضد آفتاب ضد آب با SPF بالاتر از ۳۰، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. توجه داشته باشید که از کرم با کیفیت و برند معتبر استفاده کنید.

دستگاه سولاریوم

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که از دستگاه سولاریوم و دیگر دستگاه‌های مشابه که پوست بدن را برنزه می‌کنند شدیدا دوری کنید، برای این کار از اشعه‌ی UV استفاده می‌شود که اثرات مخرب سولاریوم دقیقاً همان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب است.
پس آفتاب گرفتن و سولاریوم را به بعد از اتمام دوره‌ی درمانی واگذار کنید و قبل از انجام دادن آن حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی مصرف نکنید

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که هم در روش‌های جوانسازی پوست با جراحی و هم بدون جراحی محدودیت مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های الکلی بسیار حائز اهمیت است.
معمولاً توصیه می‌شود که حداقل تا ۲ روز بعد از هایفوتراپی از مصرف خوراکی حاوی این مواد خودداری کنید؛ زیرا عدم استفاده از آن باعث تثبیت نتیجه هایفوتراپی می‌شود.
الکل و کافئین باعث درگیر شدن کبد با سم‌زدایی و دفع این مواد می‌شود و حذف سلول‌های چربی غیرفعال شده بعد از هایفوتراپی صورت نمی‌گیرد.

پوست خود را نخارانید.

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی پرهیز از خاراندن و دستمالی کردن پوست صورت می‌باشد. قابل توجه است که پوست بعد از جلسه‌ی درمانی اندکی حساس می‌شود و خارش و کشیدن پوست می‌تواند باعث زخم شدن و کاهش اثر درمان شود.
البته خارش پوست بعد از هایفو از عوارض نادر است و معمولا اتفاق نمی‌افتد.

حمام آب گرم، جکوزی و سونا پرهیز شود

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که صرفاً از قرار گرفتن در معرض آب گرم به مدت طولانی پرهیز کنید و سعی کنید با آب خنک‌تری دوش بگیرید. جکوزی و همچنین هوای داغ سونای خشک و سونای بخار هم اثراتی مشابه حمام آب گرم خواهند گذاشت.

حمام‌های طولانی با آب گرم می‌تواند باعث شسته‌ شدن چربی‌های مفید و طبیعی پوست شود. از طرف دیگر حمام آب خنک یا آب ولرم باعث افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از تورم و آسیب پوستی می‌شود.
توجه داشته باشید که در هنگام شست و شوی صورت نیز از آب گرم استفاده نکنید.

از مواد قندی و هچنین مواد کافئین دار استفاده نکنید

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی با بهترین دستگاه هایفو سه بعدی  این است که از مواد قندی و هچنین مواد کافئین دار استفاده نکنید. افرادی که دارای دیابت می‌باشند و یا افرادی که زیاد از کافئین و نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می‌کنند دارای پوست کدر و پر از چین و چروک‌های ریز هستند.
به طبع نوشیدن چای و قهوه تا مدتی بعد از هایفوتراپی ممنوع می‌باشد و مصرف بی‌رویه مواد قندی و مواد کافئین‌دار مثل قهوه و یا چای زیاد پس از هایفوتراپی توسط پزشکان توصیه نمی‌شود.

وکس بعد از هایفو

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که توصیه می‌شود که حداقل تا یک هفته بعد از هایفوتراپی از انجام دادن وکس صورت و یا اپیلاسیون خودداری نمایید.
این دو روش علاوه بر این که باعث از بین رفتن موها می‌شوند تاثیر مستقیمی بر تحریک سلول‌های پوست دارند که باعث کاهش اثر هایفوتراپی پس از انجام آن می‌شود.

مصرف بیشتر آب

نوشیدن هرچه بیشتر آب و مصرف املاح معدنی و ویتامین‌هایی که در جوان‌سازی پوست موثر هستند یکی از مهم‌ترین موارد مراقبت‌‌های بعد از هایفوتراپی می‌باشد.
مصرف مناسب آب، میوه و سبزیجات بعد از هایفوتراپی و مرطوب نگه داشتن پوست بعد از آن به شما برای اثر بخشی بیشتر نتایج هایفوتراپی و ساخت کلاژن بیشتر کمک خواهد کرد. که سبب ماندگاری هایفوتراپی نیز می‌شود.

درمان ورم و درد صورت بعد از هایفو

ورم صورت و همچنین درد صورت بعد از هایفو کاملا موقتی بوده و بعد از مدتی از بین خواهد رفت. با این حال شما می‌توانید با مصرف مسکن‌ها و نوشیدن آب زیاد بعد از هایفوتراپی اقدام به برطرف کردن درد صورت ورم آن بعد از هایفو نمایید. که یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی می‌باشد.

تمیز کردن ژل از ناحیه مورد درمان

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که پس از به پایان رسیدن هایفوتراپی حتما به وسیله یک دستمال ژل هایی که در هنگام انجام این روش با بهترین دستگاه هایفو هفت بعدی  بر روی صورت باقی مانده است را تمیز نمایید.

کرم ترمیم کننده

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی استفاده از کرم‌های ترمیم کننده تا 7 روز پس از انجام هایفوتراپی می‌باشد. استفاده از لایه بردار ممنوع می‌باشد. حداقل تا 48 ساعت پس از درمان استفاده از محصولات پوستی به دلیل احتمال حساسیت از ریسک بالایی برخوردار است.

لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایشی بعد از انجام هایفوتراپی ممنوعیتی ندارد.

ورزش و تعرق بیش از حد ممنوع

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که سعی کنید از ورزش‌هایی که سبب تعریق و بالارفتن ضربان قلب شما می‌شود طی روزهای اولیه پس از درمان خودداری کنید.

استفاده از کمپرس آب سرد

یکی از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی این است که برای کاهش تورم پوست صورت از کمپرس یخ یا آب سرد بر روی ناحیه تحت درمان استفاده کنید و بعد از هایفو صورت خود را با آب سرد بشویید و تمیز کنید.

استفاده از کلاژن ساز‌ها و ویتامین سی

از مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی استفاده از کلاژن ساز‌ها مانند گوشت قرمز روی استخوان‌ها، برگ‌های سبز تیره سبزیجات، میوه و سبزیجات قرمز، مرکبات و همینطور قرص‌های ویتامین سی و خوراکی‌هایی که شامل این ویتامین می‌باشند می‌تواند بسیار موثر باشند.

ماساژ صورت

ماساژ صورت می‌تواند یکی از روش‌های موثر مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی باشد که دکتر متخصص روش انجام آن را به اطلاع شما خواهد رساند.

 

روز قبل از درمان هایفوتراپی چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

در صورت داشتن سابقه تب‌خال، قبل از درمان به پزشک و یا کادر درمان کلینیک اطلاع دهید، تا در صورت نیاز برای شما یک داروی ضد ویروس تجویز کنند.
اگر در روز درمان تب‌خال فعال یا عفونت پوستی داشته باشید نمی‌توانید درمان را انجام دهید و مجدداً یک زمان دیگر برای هایفوتراپی شما در نظر گرفته خواهد شد.

 

روز درمان هایفوتراپی چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

در اولین جلسه درمان، حداقل 30 دقیقه قبل از درمان به کلینیک مراجعه کنید تا عکس‌های موردنیاز از شما گرفته شود و رضایت‌نامه‌تان امضا شود. از استعمال هرگونه مرطوب‌کننده و مواد آرایشی بر روی محل موردنظر خودداری کنید، در صورت استفاده در کلینیک‌ها تمیزکننده‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای پاک کردن این موارد از روی پوستتان استفاده کنید.

اگر بیمار بخواهد از کرم بی‌حسی موضعی (بی‌حسی) یا داروی آرام‌بخش استفاده کند، باید 45 دقیقه قبل از درمان به کلینیک مراجعه کند. قبل از درمان، باید ماده‌ی بی‌حس‌کننده‌ی موضعی توسط بیمار خریداری شود. برای اطمینان از کاربرد صحیح، دستورالعمل‌ها در زمان خرید به بیمار داده می‌شود.