تجهیزات پزشکی زیبایی

تجهیزات پزشکی زیبایی


دانش بشر با تلفیق علوم مهندسی و پزشکی اقدام به برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات و ابزارهایی برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها، نموده است. این دانش و تکنولوژی یک دست­آورد جدید بشر و در عین حال یکی از مهم­ترین آنها محسوب می­شود. با توجه به این مهم، نیاز به پرداختن به آن در کشورمان، بیش از پیش احساس می­شود. به طور کلی به هرگونه وسیله، لوازم، تجهیزات، ابزار، مواد، کالیبراتورهای آزمایشگاهی، سخت­ افزارها و نرم‌افزارهایی که مرتبط با حوزه پزشکی باشد تجهیزات پزشکی می­گویند.

 

اهمیت و اطلاعاتی درباره تجهیزات پزشکی

اهمیت تجهیزات پزشکی را می­توان در چند بخش خلاصه کرد.

  1. نیاز به طراحی و ساخت دستگاه­های پزشکی
  2. نیاز به تعمیرات و نگهداری وسایل مرتبط با پزشکی
  3. تشخیص بیماری و درمان آن.

 هر کدام از موارد بالا باعث می­شود که روز به روز نیاز ما به تولید تجهیزات پزشکی بیش از پیش احساس شود. طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی شامل ساخت دستگاه­های مکانیکی و الکترونیکی مخصوص برای اهداف پزشکی است؛ از دستگاه­هایی مانند سونوگرافی، رادیولوژی، سی­تی اسکن تا طراحی قطعات و اندام های مصنوعی و... پاسخی برای نیاز ساخت و تولید است.

گاهی مواقع نیاز به نگهداری از وسیله های پزشکی ضروری است. این موارد نیز نشان دهنده اهمیت نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی­ست. اما نیاز به تشخیص بیماری نیز بسیار حیاتی و اثرگذار است. در چنین مواردی تجهیزات پزشکی بسیار کارساز و موثر خواهد بود.

حال با توجه به نیاز روزافزون کشور به تجهیزات پزشکی، نیاز به طراحی و تولید چنین تجهیزاتی در کشور بسیار حائز اهمیت است.

 

هایفو یکی از تجهیزات پزشکی کلینیک زیبایی

بهترین دستگاه هایفو سه بعدی در تجیزات پزشکی زیبایی برای لیفت صورت به کار گرفته می شود. این دستگاه به وسیله امواج صوتی کار می کند و تنها دستگاهی است که تا لایه اسمس smas در پوست نفوذ کرده و نقطه اثربخشی آن به سطح پوست خلاصه نمی شود. لایه اسمس آخرین لایه پوست است که پوست و عضله را به هم می چسباند.

هایفو امواج صوتی را در عمق پوست متمرکز کرده و در محل مورد نظر با ایجاد سوختگی کلاژن سازی را تحریک می کند. یکی از بزرگترین مزیت های هایفو مشاهده فوری نتیجه درمان است.
کاربردهای درمانی دستگاه هایفو در فرایندهای زیبایی پوست به شرح زیر می باشند:

  • لیفت غیر تهاجمی صورت
    • جوانسازی و سفت کردن پوست
    • کاهش چین و چروک گردن
    • رفع چروک های صورت
    • لیفت ابرو
    • کاهش اسکارهای آکنه

هندپیس دستگاه هایفو با سری های مختلفی که دارد، امکان درمان در عمق های مختلف پوست را فراهم می کند. هایفو نتایج چشم گیر فقط در یک جلسه را فراهم می کند.

 

دستگاه رادیو فریکوئنسی 

دستگاه­های رادیو فریکوئنسی (RF)   نسل جدیدی از تجهیزات پزشکی مرتبط با حوزه لاغری و تناسب اندام می­باشند. به طور کلی RF به معنای امواج با فرکانس رادیویی است که امروزه در همه شاخه­های پزشکی، خصوصا زیبایی و تناسب اندام کاربرد­های متنوعی دارد. این دستگاه با تولید امواج باعث از بین رفتن سلولیت و انباشتگی چربی در نواحی مختلف بدن می­شود.

 

دستگاه­های لیزر

پیشرفت­های بزرگی که در طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی صورت گرفته است، سبب شده که لیزرها به یک عضو مهم در حوزه زیبایی تبدیل شوند. لیزرهای مختلفی برای استفاده پزشکان و متخصصین در زمینه زیبایی و سلامت اختراع شده­ است که هر کدام از آن­ها کاربردهای خاص خود را دارند. از جمله مهم­ترین لیزر­های پرکاربرد در زمینه زیبایی، می­توان به لیزر IPL، لیزر ایلایت، لیزر Nd-YAG، لیزر دایود، لیزر الکساندرایت و لیزر واژینوپلاستی اشاره کرد. یکی دیگر از دستگاه­های لیزر که کارایی زیادی در زیبایی دارد دستگاه Q-SWITCH می­باشد. این دستگاه یک لیزر برای برطرف کردن انواع ضایعات پوستی و از بین بردن رنگ­دانه­های پوست، قارچ­ها، خال­ها و لکه­های ناشی از پیری و... می­باشد.

 

نتیجه گیری 

تجهیزات و وسایل پزشکی نقش مهمی در کمک به زیبایی و سلامتی ما دارند. این ابزار و وسایل پزشکی، همگی تجهیزاتی پیچیده و تخصصی می­باشند که فقط باید توسط پزشکان متخصص زیبایی بکار گرفته شوند. همچنین از آنجا که تجهیزات و وسایل پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامتی افراد دارند باید خرید این تجهیزات را نیز از مراکز معتبر انجام داد. بنابراین به خاطر داشته باشید وسایل پزشکی مرتبط با زیبایی، هم باید از جای معتبری خریداری شوند و هم توسط متخصص مورد استفاده قرار گیرند.