تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت

تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت


با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های متنوعی ساخته و به بازار عرضه شده اند. هدف از طراحی تمامی این سیستم ها کاهش موقت و دائمی موهای زائد است. محققان در این زمینه با مشکلات زیادی مانند تایپ پوستی متنوع، نوع مو(ظریف و ضخیم)، عمق نفوذ، آستانه تحمل درد، عدم ایجاد سوختگی و غیره مواجه هستند. دراین مقاله قصد داریم مهم ترین تفاوت های این دو دستگاه  را به طور کامل بررسی کنیم. ولی در ابتدا باید بدانید پاسخ به این سوال که لیزر دایود بهتره یا الکساندرایت بسته به نیاز زیباجو می تواند متفاوت باشد.

 

فرق دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت از لحاظ عملکرد چیست؟

لیزر دایود و لیزر کندلا الکساندرایت جدیدترین دستگاه های لیزر موهای زائد هستند که طول موج مورد استفاده در آنها تقریباً یکسان است. اما با توجه به اینکه طول موج لیزر کندلا الکساندرایت کوتاه تر از لیزر دایود می باشد؛ فولیکول های مو را بهتر هدف قرار داده و بازدهی آن در حذف موهای زائد بسیار بیشتر است.

 

لیزر دایود  «diode»

لیزر دایود، طول موج های 800 یا 810 نانومتری را ساتع می کند. با این طول موج، به عمق پوست نفوذ کرده و بدون تاثیر بر ملانین سطح پوست، فولیکول های مو را هدف قرار می دهد. بر خلاف طول موج های کوتاه تر، این طول موج، از آسیب دیدن و تغییر رنگ پوست جلوگیری می کند. لیزر دایود، برای درمان موهای ضخیم و تیره مانند کمر و بیکینی گزینه خوبی است.

 

لیزر الکساندرایت «alexandrite»

لیزر الکساندرایت طول موج 755 نانومتری را ساتع می کند که کوتاه تر از لیزر دایود «diod» است اما در درمان هر نوع پوست از I تا IV موثرتر از دایود واقع می شود. از لحاظ علمی، طول موج کوتاه تر، در درمان موی زائدِ تیره روی پوست های روشن بهتر عمل می کند. علاوه بر آن، لکه بزرگ تر ارسال اشعه الکساندرایت، نواحی وسیع تر بدن را در سریع ترین زمان، درمان می کند. پس می تواند بهترین گزینه برای از بین بردن موهای زائد کمر و سینه «برای مردان» باشد.

 تحقیقاتِ انجام شده با عنوان، «تاثیر طولانی مدت اسکن خطی 808 نانومتری لیزر دایود و الکساندرایت برای موهای زائد» نشان می دهد با این که هر دو لیزر در درمان موهای زائدِ انواع پوست از I تا IV کاربرد دارد، اما بازدهی و اثر بخشی لیزر کندلا الکس بسیار بیشتر بوده و مدت زمان جلسات آن نیز کوتاهتر است.

 

نکات قبل از لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت و دایود

نکات ذکر شده در موارد زیر، مواردی هستن که باید قبل از لیزر موهای زائد رعایت کنید:

  1. موهای زائد نواحی درمان و اطراف آن را پیش از لیزر درمانی با تیغ اصلاح نمایید.
  2. بر روی نواحی درمان از عطر، دئودورانت، کرم یا لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  3. پیش از درمان از برنزه کردن پوست یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  4. جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی احتمالی پوست زیر نور خورشید از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.
  5. از اسپری یا فرآورده‌ های برنزه کننده استفاده نکنید.
  6. آنتی بیوتیک‌ های حساس به خورشید مصرف نکنید.
  7. از استعمال عامل‌ های لایه ‌برداری کننده مثل بتا هیدروکسی اسیدها، تونرها یا کرم‌ های تحریک کننده بر روی ناحیه درمان خودداری نمایید.
  8. تزریق بوتاکس یا ژل، استفاده از لایه بردار های شیمیایی و لیزر درمانی بر روی نواحی درمان ممنوع می باشد.
  9. الکترولیز، اپیلاسیون، بند اندختن، استفاده از موچین و کرم موبر قبل از لیزر درمانی و در طول درمان مجاز نمی باشد.

 

حال چگونه تشخیص دهیم لیزر دایود بهتر است یا الکساندرایت

انتخاب نوع لیزر توسط پزشک متخصص انجام می گیرد، که پزشک متخصص با توجه به رنگ مو و پوست افراد تشخیص می‌دهد، کدام طول موج  تاثیر بیشتری بر روی حذف موهای زائد دارد، بنابراین بهترین کاری که شما انجام می دهید این است که در انتخاب کلینیک و پزشک متخصص دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید، تا بهترین لیزر برای حذف موهای زائد انتخاب شود.

 

اگر پوست شما به رنگ تیره است، لیزر دایود تاثیر بیشتری در حذف موهای زائد دارد، اما افرادی که پوست آنها روشن می باشد، استفاده از لیزر الکساندرایت برای آنها نتایج بهتری به همراه دارد، چنانچه آستانه تحمل درد شما پایین می باشد، لیزر الکساندرایت برای پوست شما مناسب تر می باشد و همچنین افرادی که قصد حذف موهای ضخیم پوست را دارند، بهتر است از لیزر دایود استفاده کنند و افرادی که موهای آنها به رنگ روشن است لیزر الکساندرایت تاثیر بیشتری برای آنها به همراه دارد، چنانچه قصد دارید نواحی بیشتری را تحت درمان قرار دهید، استفاده از لیزر الکس با سرعت بیشتر باعث نتایج بیشتری خواهد شد.

 

تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکس از نظر نوع نگهداری

طرز کار لیزر الکساندرایت با استفاده از فلش لامپ می باشد که این فلش لامپ ها بعد از هر ۵۰ میلیون شات باید تعویض شود و تعویض آنها باید توسط افراد متخصص انجام گیرد که تعویض این لامپ ها با توجه به اینکه قیمت آنها بر حسب دلار متفاوت است، این قیمت نیز متغیر است، اما باید بدانید که اجزای دستگاه لیزر الکساندرایت، طول عمر کوتاهی دارند و در مدت کوتاهی باید آنها را تعویض کرد، به همین دلیل افرادی که دستگاه لیزر الکساندرایت را وارد می‌کنند، دستگاه های کم کیفیت هستند و نیاز به تعمیر دارند را به فروش می رسانند.

بنابراین چنانچه قصد دارید از بهترین دستگاه لیزر حذف موهای زائد استفاده کنید بهتر است با افراد متخصص مشورت نمایید اما لیزرهای دایود دارای قیمت پایین تری می باشند و طول عمر آنها نیز بیشتر است و قیمت آنها بیشتر به دلیل هندپیس به کار برده در آن می باشد و برای تعویض نیاز به تخصص خاصی ندارند.

 

برای مو های نازک و کرکی لیزر دایود بهتر است یا الکساندرایت؟

لیزر الکساندرایت روی موهای نازک و ظریف تاثیر خوبی دارد و باعث کاهش و حذف آنها خواهد شد درحالیکه لیزر دایود روی موهای ظریف و نازک تاثیر زیادی ندارد.

 

چرا لیزر کندلا الکساندرایت بهتر از دایود است؟

کندلا جنتل لیز «gentlelas candela» یا لیزر کندلا الکساندرایت با طول موج 755 نانومتر به دلایل زیر عملکرد مطلوبتر و سالم تری را نسبت به لیزر دایود دارد:

 جذب بهتر ملانین در مقایسه با لیزر دایود: چون انرژی ساتع شده از کندلا الکساندرایت، طول موج کوتاه تری دارد؛ فقط توسط ملانین موجود در فولیکول مو جذب می شود و با آنها از رشد مجدد مو جلوگیری می کند.لیزر کندلا الکس در درمان موهای نازک و نرم بسیار موثرتر از دایود است. برای رسیدن به نتایج مشابه با لیزر نیاز به جلسات بیشتر و مدت درمان طولانی تری خواهد بود. فرق دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت از لحاظ سیستم خنک کننده، مجهز بودن لیزر کندلا الکس به سیستم خنک کننده دی سی دی کندلا «candela DCD»    «dynamic cooling device»  یا اسپری کریوژن به عنوان سیستم خنک کننده برتر حین درمان با لیزر است که درد جزئیِ ناشی از اشعه را که می تواند برای بیماران آزار دهنده باشد؛ از بین می برد. درصورتی که بیماران حین درمان با لیزر دایود برای اینکه دردی احساس نکند نیاز به استفاده از ژل های بی حس کننده دارند. لیزر کندلا الکساندرایت این اطمینان را به شما می دهد که در طول جلسات درمانی نهایت راحتی و آرامش را داشته باشید.

 

استفاده ازبهترین دستگاه لیزر دایود حذف موهای زائد جهت حذف موهای زائد به‌ عنوان یک روش دائمی از محبوبیت فراوانی میان بانوان و آقایان قرار گرفته است. پس با توجه به این مسئله می بایست به مواردی توجهه داشته باشید که با انتخاب نوع لیزر مناسب،‌ از اتلاف زمان و هزینه ­های اضافی جلوگیری کنید. دو دستگاه لیزر های دایود و الکساندرایت از مهم­ ترین انواع لیزر هستند که هر یک از آن‌ ها برای رنگ پوست­ ها و موهای متفاوت کاربرد دارند. دستگاه‌های لیزر زیبایی و حذف موهای زائد، با طول موج‌های مختلفی کار می‌کنند که الکساندرایت و دایود، مشهورترین آنها هستند. این طول موج‌ها شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که مهم ‌ترین آنها، تفاوت میزان نفوذ و طیف رنگ پوست تحت پوشش این دستگاه‌ هاست. دستگاه لیزر دارای طول موج دایود، با قابلیت نفوذ بیشتر در پوست، توانایی بیشتری در حذف موهای زائد دارد و همچنین با توجه به جوابدهی بالای دایود بر روی پوست‌های دارای طیف رنگی متوسط و گندم‌گون، برای کاربران ایرانی بسیار مناسب است.